ارگ راين؛ دومين بناى خشتى جهان
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
ارگ راين؛ دومين بناى خشتى جهان
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 60
نویسنده : مولوی
ارگ راين پس از ارگ بم بزرگترين بناى خشتى جهان محسوب مى‌شود اما به دليل بي توجهي به اين اثر تاريخي و تبليغات ناكافي براي معرفي آن جزو جاذبه‌هاي گردشگري فراموش شده كرمان محسوب مي‌شود.

به گزارش مهر، بر اساس كتب تاريخي، راين منطقه‌اي با قدمت و تمدن كهن، در زمان ساسانيان است كه به واسطه قرار گرفتن در بزرگراه غرب به شرق و مسير كرمان به جيرفت و بندرعباس، موقعيتي مناسب داشته و يكي از مراكز داد و ستد كالا و همچنين بافت پارچه‌هاي ارزشمندي بوده كه در خراسان و مصر و عراق خريداري مي‌شدند. اين منطقه در گذشته يكي از مراكز ساخت صنايع دفاعي مانند شمشير و تفنگ نيز بوده است.

وزيري، مؤلف كتاب جغرافياي كرمان، اي منطقه آن را چنين توصيف كرده است: باغستاني فسيح، مرغزاري بديع، آبش با سلسبيل برادر و هوايش با فردوس برابر.

در اين باغستان فسيح قلعه و ارگي باشكوه قرار دارد كه به نام همين منطقه معروف است. ارگ راين با مساحتى در حدود 20 هزار مترمربع، پس از ارگ بم بزرگ ترين بناى خشتى جهان محسوب مى شود و در فاصله 110كيلومترى شهر كرمان در مسير تردد اين شهر به بم قرار دارد.

اين ارگ در جنوب غربي شهر كنوني راين و بر بالاي قلعه‌اي با شكوه و با عظمت خودنمايي مي‌كند كه دور تا دور قلعه را حصاري با ارتفاع بيش از 10متر در بر گرفته است. اين بنا تا حدودي شبيه به ارگ تاريخي بم است. تنها ورودي قلعه از جبهه شرقي است كه با سردر بزرگ و با شكوه به محوطه داخلي راه دارد.

اين بنا متعلق به دوره ساساني‌ است و 20 هزار متر مربع مساحت دارد و الگويي از قلعه‌هاي مسكوني شهرهاي قديم را به تماشا مي‌گذارد. اين قلعه مانند ساير قلعه‌ها بخش عامه نشين و اعيان نشين دارد و فضاهاي معماري مورد نياز مردم نظير زورخانه، مسجد و اصطبل در آن ديده مي‌شود و مصالح كلي آن خشت خام است.

انتهاي يكي از راهروهاي قلعه چهار ساختمان زيبا كه احتمالاً محل حاكم نشين بوده وجود دارد. اين خانه‌ها به وسيله حصار و با برج‌هايي در اطراف محصور شده است. به نظر مي‌رسد اين خانه‌ها در زمان قاجار ساخته شده باشند چون پلان و نقشه آن‌ها شبيه بناهاي اين دوره است. با اين حال از قدمت و زمان بنيان اوليه قلعه اطلاع دقيقي در دست نيست و تا كنون هيچ شواهد و مداركي كه قدمت آن را دقيقا مشخص كند به دست نيامده است. اما گفته مي‌شود كه اين قلعه را ميرزا حسين خان رايني ساخته است.

قلعه راين در زمانهاي گذشته بر اثر عوامل طبيعي و انساني تخريب، ويران و تاكنون بارها مرمت و تعمير شده است. اين قلعه يكي از مهم ترين آثاري است كه مي‌تواند بر تاريخ هزار ساله اين خطه گواهي دهد و بر سند موجوديت راين قبل از اسلام مهر تأييد گذارد.

اين قلعه همانند راوي و قصه گوي پير و سالخورده‌اي است كه ناملايمات و توفان حوادث كمرش را خم كرده و بر رخسارش چين افكنده و از حكايات و داستانهاي تلخ و شيريني كه عمري با آنها قرين و دمساز بوده با ما سخن مي‌گويد.

اين قلعه بعد از ارگ بم دومين بناي خشتي استان كرمان محسوب شده و مي‌تواند به عنوان يكي ديگر از قطبهاي توريستي كرمان پذيراي گردشگران داخلي و خارجي باشد.

با اين‌كه قلعه راين در مورد تبليغات و جذب گردشگري از سوي مسوولان گردشگري استان كرمان مورد بي مهري قرار گرفته اما با اين حال به عنوان يكي از جاذبه‌هاي ناشناخته تاريخي كرمان، همواره شاهد حضور گردشگران بسياري است.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: